Marcel Boerefijn lichtte de maatregelen toe. De presentatie is binnenkort terug te zien via de website.
Marcel Boerefijn lichtte de maatregelen toe. De presentatie is binnenkort terug te zien via de website. Foto: pr

Keuze verkeersmaatregelen van Beter Bereikbaar Gouwe: ‘Budget is bepalend’

Algemeen 701 keer gelezen

Den Haag – “Feitelijk is geld bepalend”, zei Sacha van Altena, projectleider van Beter Bereikbaar Gouwe, tijdens de online presentatie op dinsdag 24 november. De komende weken zullen de betrokken politieke vertegenwoordigers zich buigen over de vijf gepresenteerde maatregelenpakketten. In Waddinxveen komen ze tijdens de commissievergadering van 9 december aan bod. 

Door Myriam Dijck

De verkeersmaatregelen, die op de ‘mid-lange termijn’ worden uitgevoerd (binnen 5 tot 15 jaar), zijn geselecteerd op basis van financiële en technische haalbaarheid en draagvlak. Het projectteam, aangestuurd vanuit de provincie Zuid-Holland, bestaat uit zes samenwerkende overheden waaronder gemeente Waddinxveen.

De vijf pakketten die nu op tafel liggen, bevatten elk twee of drie globale hoofdingrepen. Deze moeten de bereikbaarheid, leefbaarheid en economisch belang in de regio tussen de N11 en de A12 verbeteren. 

De ingrepen zijn bijvoorbeeld de Bodegravenboog, een oostelijke of westelijke randweg bij Hazerswoude-Dorp, een extra noord-zuidverbinding langs het spoor tussen Boskoop en Alphen aan den Rijn, en het doortrekken van de toekomstige Verlengde Bentwoudlaan naar Alphen.

Vier van de vijf pakketten bevatten de Bodegravenboog: een directe aansluiting van de N11 op de A12 bij Bodegraven. Het projectteam van Beter Bereikbaar Gouwe heeft echter geen directe invloed op de aanleg hiervan. “De Rijksoverheid beslist. Binnenkort is daar bestuurlijk overleg over”, legt Van Altena uit. “Wij vinden het een goede maatregel, en we hopen dat de Rijksoverheid dat zal overnemen.”

Uitschieter
Voor Beter Bereikbaar Gouwe is 50 miljoen euro beschikbaar. Drie van de vijf pakketten vallen binnen deze kostenraming. Uitschieter is het pakket genaamd ‘route Noord-Zuid en Reeuwijk-Dorp’. Kosten: 83 miljoen. Van Altena gaf aan dat de betrokken overheden hun budget zullen moeten verruimen als de kosten boven de 50 miljoen uitvallen.

Dit pakket is tevens de enige zonder de Bodegravenboog. Volgens Marcel Boerefijn, die de maatregelen toelichtte, is dit pakket ‘een volwaardig alternatief voor het niet doorgaan van de Bodegravenboog’. Tegelijkertijd werd de Bodegravenboog genoemd als logische maatregel voor in de toekomst (op de lange termijn, na 15 jaar).

Gesneuveld
Een aantal eerder genoemde maatregelen is inmiddels gesneuveld, zoals de verbreding van de Gouwe, een aquaduct onder de Gouwe, een tunnel onder Hazerswoude-Dorp en het Coenecooppootje (een korte aansluiting van de Moordrechtboog op de Zuidelijke Rondweg bij Waddinxveen).

Deze maatregelen waren te duur, te complex of hadden te veel negatieve effecten. Ook de maatregelen W15 en W19 (een oostelijke randweg voor Waddinxveen over de Brugweg-Middelburgseweg) zijn van de baan.

Naar de online presentatie keken ruim 170 mensen, ongeveer 16 procent kwam uit Waddinxveen. De volledige pakketten zijn hier in te zien. Op de pakketten reageren kan via beterbereikbaargouwe@pzh.nl tot 15 december.