Wethouder Kirsten Schippers (rechts) vertrouwt op de Bodegravenboog als oplossing voor de verkeersdrukte.
Wethouder Kirsten Schippers (rechts) vertrouwt op de Bodegravenboog als oplossing voor de verkeersdrukte. Myriam Dijck

Verkeersproject leunt volledig op aanleg Bodegravenboog

Algemeen 342 keer gelezen

Boskoop – “We gaan ervan uit dat de Bodegravenboog doorgaat”, dat zei wethouder Inge Nieuwenhuizen van Bodegraven-Reeuwijk tijdens een persgesprek over regionale verkeersplannen. Met een ander scenario wordt geen rekening gehouden.

Myriam Dijck

De Bodegravenboog, een directie aansluiting tussen de A12 en N11, moet veel verkeersdrukte wegnemen uit de regio, waaronder op de Henegouwerweg (N207). De plannen ervoor worden echter telkens uitgesteld. Momenteel brengt het Rijk, die het project uitvoert, de kosten ervoor in kaart via een geotechnisch onderzoek. De definitieve beslissing of de aansluiting er komt is echter uitgesteld tot volgend jaar, nu omdat het kabinet demissionair is.

Desondanks leunt het regionale verkeersplan ‘Beter Bereikbaar Gouwe’ op het doorgaan van de boog. Dit werd op donderdag 11 november duidelijk tijdens een persgesprek in het Floragebouw in Boskoop. Hier kwamen onder andere wethouder Kirsten Schippers en gedeputeerde Frederik Zevenbergen samen om de voortgang van het project te bespreken.

Extra brug
Daarnaast werd bekendgemaakt dat er misschien toch een extra brug over de Gouwe gaat komen. Eerst zou dit te duur zijn geweest, maar volgens wethouder Kees van Velzen van Alphen aan den Rijn is er veel draagvlak voor een brug ter hoogte van de Halve Raak in Boskoop-Noord. Of er extra geld kan worden vrijgemaakt moet nog blijken uit onderzoek (dit wordt naar verwachting over een jaar afgerond). Volgens wethouder Schippers heeft een extra brug geen directe gevolgen voor Waddinxveen.

Wat verder duidelijk werd, is dat het traject van het snelfietspad door Waddinxveen bekend is, die langs de R-Net-stations loopt. Daarnaast wordt er gekeken naar ‘slimme verkeerslichten’ bij de hefbrug. Deze zouden de scheepvaart en het autoverkeer beter op elkaar af kunnen stemmen: de hefbrug gaat dan pas open wanneer er geen rijen auto’s meer staan te wachten. Projectleider Sacha van Altena zei dat nog wordt onderzocht hoeveel dit de doorstroom kan verbeteren.