Afbeelding
Foto: pr

Elke dag coronacontrole in Souburgh

Algemeen 894 keer gelezen

Waddinxveen - De roep om beschermende kleding voor zorgmedewerkers in verpleeghuizen wordt steeds luider. Hoe gaat de leiding in zorgcentrum Souburgh aan de Pr. Bernhardlaan hier mee om? 

Door Nicole Lamers

Directeur Sytske Seetz: “Op dit moment (donderdag 16 april) zijn er nog geen besmettingen binnen Souburgh geconstateerd. Het monitoren van het coronavirus bij onze cliënten is natuurlijk wel onderdeel geworden van onze dagelijkse zorgverlening. Souburgh is goed voorbereid, mocht een besmetting zich voordoen. Medewerkers zijn extra getraind en faciliteiten zijn hiervoor ingericht."

Wat gebeurt er in dat geval?

"Bij een vermoeden tot besmetting worden cliënten uit voorzorg in isolatie verzorgd. Bij deze cliënten wordt een kweek afgenomen. Als deze kweek negatief is, worden de isolatiemaatregelen weer opgeheven. Voor medewerkers met klachten geldt dat zij niet mogen werken. Wij monitoren de betrokken cliënten en medewerkers dagelijks op klachten en koorts."

Wel of geen mondkapjes?

"Het RIVM zegt dat alleen hoestende/niezende medewerkers verdacht van COVID-19 mondkapjes moeten dragen. Bij verdachte situaties van medewerkers laat Zorgpartners (waar Souburgh onder valt, red) hen niet werken. Bij medewerkers die klachtenvrij zijn, is het dus niet nodig om preventief mondkapjes te dragen."

Kunnen de zorgmedewerkers daar zelf ook mee uit de voeten? Voelen zij zich veilig?

Souburgh laat weten: "Zoals je kunt begrijpen, kunnen we niet aangeven hoe 'alle' verpleegkundigen zich voelen. Ieder mens is verschillend en gaat er dus ook verschillend mee om. Bij Souburgh wordt ook op die manier ondersteuning aangeboden. Wij zien veel krachtige collega’s in de zorg die er momenteel meer dan honderd procent voor gaan om er voor de bewoners te zijn. Met passie en inzet zijn ze in deze tijd aan het werk. En natuurlijk zijn er bij collega’s soms emoties. Daar is ook alle ruimte voor. Medewerkers kunnen rondom diverse coronazaken terecht bij de leidinggevenden in Souburgh. Ook psychologen, maatschappelijk werkers en geestelijk verzorgers zijn actief betrokken in Souburgh als medewerkers hier behoefte aan hebben."

Hoe houdt het personeel de 80 bewoners van Souburgh bezig, zo zonder bezoek en weinig prikkels van buitenaf? 

Directeur Seetz: “Ik heb gemerkt dat er een enorme creativiteit bij onze medewerkers is los gekomen. Zo worden er regelmatig door onze activiteitenbegeleiders individuele activiteiten aangeboden aan de bewoners. Zij bezoeken bewoners 1 à 2 keer per week voor een activiteit, een praatje. Kortom, er is ondanks deze tijd nog steeds ruimte voor individuele aandacht. Daarnaast zijn er gemeenschappelijke activiteiten 'op gepaste afstand', zoals bingo en zingen op de gang waarbij een klein groepje bewoners in de deurpost van hun eigen appartement zit.”

Hoe verloopt het contact met de familie?

"Iedere afdeling in Souburgh heeft de beschikking over een tablet waarmee via Skype gebeld kan worden met familie. Dit gebeurt op afspraak, zodat de bewoner ondersteund kan worden hierbij. Daarnaast wordt via WhatsApp beeldbellen met familie mogelijk gemaakt. Daar wordt goed gebruik van gemaakt. Ook worden vele kaartjes en tekeningen voor bewoners en personeel bezorgd. Daarnaast worden attenties van klein tot groot afgeleverd door familie en vrienden. Als Souburgh ervaren wij een enorme betrokkenheid. Dit maakt heel veel verschil voor bewoners én ons personeel", aldus directeur Seetz.

En sinds 8 april heeft Souburgh een soort ontmoetingsplek gerealiseerd. Aan een raam op de begane grond is een intercom bevestigd, waardoor bewoners en familie op deze manier met elkaar kunnen communiceren. Volgens de leiding wordt er al veel gebruik van gemaakt.