Logo hartvanwaddinxveen.nl
Volkert Engelsman, CEO van Eosta. (foto: Myriam Dijck)
Volkert Engelsman, CEO van Eosta. (foto: Myriam Dijck)

Het goede voornemen van een wereldverbeteraar

  •   253 keer gelezen

Waddinxveen - De bruine loods met het kleurrijke logo geeft weinig prijs van wat er achter de schermen bij Eosta gebeurt. De distributeur van biologische groenten en fruit, gevestigd aan de rand van Waddinxveen, doet de dingen graag een tikkeltje anders. De winst die Eosta nastreeft is niet simpelweg het verdienen van geld, maar het creëren van waarde in de breedste zin van het woord. Hart van Holland vraagt CEO Volkert Engelsman wat de goede voornemens zijn voor 2020.

Door Myriam Dijck

"Hebben ze je voor mij gewaarschuwd?", vraagt Engelsman opgetogen. Het interview loopt een tikkeltje anders dan verwacht. In plaats van bondige antwoorden krijg ik een uitgebreide geschiedenisles over de tijdsgeest van dertig jaar geleden. Het was de tijd waarin Engelsman besloot zijn baan bij agro-industrieel concern Cargill op te zeggen en het idee voor Eosta tot leven kwam.

Destijds reisde hij over de hele wereld. Het viel hem op dat Cargill hem elke zes maanden op een nieuw project zette, precies op het moment dat de contacten persoonlijker werden. Volgens Engelsman is dit de manier waarop bedrijven hun winst maximaliseren ten koste van de massa. "Uitbuiting gedijt op anonimiteit: wat niet weet, wat niet deert," legt hij uit. "Het huidige welvaartsmodel is als een champagneglas: alle welvaart, geld en kennis is geconcentreerd in de top."

Optimistisch

Dat zal hem niet lekker, er moest iets veranderen. Tegelijkertijd veranderde de wereld: de Berlijnse Muur was net gevallen, Nelson Mandela werd vrijgelaten en twee voormalige aartsvijanden, de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie, sloegen de handen ineen voor het klimaat via de Green Cross. "Dit was een tijd waarin het voelde alsof de hemel openging", vertelt hij.

In deze optimistische sfeer – en geïnspireerd door de klimaattop in Rio de Janeiro in 1992 waar hij 'door het lot' bij aanwezig was – besloot Engelsman om het roer om te gooien. "Wat is het tegenovergestelde van anonimiteit? Transparantie." Dat is voor Engelsman de essentie voor een betere wereld. En transparantie is ook de kernwaarde waarop hij Eosta oprichtte.

Transparantie

Transparantie komt duidelijk naar voren via Eosta's 'Nature and More'-initiatief. In plaats van alleen beloftes te doen over de biologische teelt van de groenten of de goede werkomstandigheden van de fruitplukkers, kun je de telers persoonlijk 'ontmoeten'. Alle producten die Eosta doorverkoopt hebben een driecijferig nummer. Als je deze invult op de website van Nature and More kun je een interview lezen met de boer of teler. Engelsman: "In plaats van anonieme ketens, maken wij het transparant. Zo kun je alles te weten komen over de teler die jouw mango verbouwt in Zuid-Amerika, en wat zij doen om een duurzame wereld te bevorderen."

De manier waarop Eosta deze duurzame wereld wil realiseren is vormgegeven in de zogenaamde 'duurzaamheidsbloem'. Hier staan zeven thema's in: maatschappij, individu, economie, klimaat, biodiversiteit, bodem en water. "Duurzaamheid is geen bestemming maar een reis: waar zijn we nu, en waar willen we aan het einde van het jaar zijn."

Trendsetter

Daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Volgens Engelsman is biologisch eten niet te duur, maar is niet-biologisch juist te goedkoop. "'Hier is geen markt voor', werd mij verteld. Maar als mensen 'het kan niet' zeggen word ik juist heel enthousiast. Die markt gaan we gewoon maken."

Zijn insteek is ook niet om iedereen aan te spreken, maar juist de 'trendsettende' minderheid die bewust boodschappen doet. Van daaruit moet de rest van de maatschappij worden aangestoken.

Grootschalige, anonieme productie staat volgens Engelsman namelijk niet in balans met de omgeving. Landbouwgrond verliest langzaam zijn waarde waardoor het op de lange termijn niet vol te houden is. "Je creëert ook problemen die er niet hoeven te zijn. Als je de bodem uitput moet je dit compenseren met chemische kunstmest. Planten die je veel kunstmest geeft worden gevoeliger voor schimmels, en dan moet je dat weer oplossen met schadelijke bestrijdingsmiddelen."

Overtuigen

Via zijn netwerk helpt Engelsman boeren en telers om hun kennis te vergroten. Bijvoorbeeld door een bodemspecialist over te laten vliegen naar de mangoteler in Zuid-Amerika om uit te leggen hoe de bodemkwaliteit kan worden bevorderd. "Hierdoor worden boeren niet alleen minder afhankelijk van kunstmest en bestrijdingsmiddelen, dit komt ook ten goede aan de waterhuishouding. Een gezonde bodem houdt veel meer water vast, waardoor er minder bewatering nodig is", legt hij uit.

Dit scheelt kosten en beperkt risico's op de lange termijn. Maar volgens Engelsman gaan de voordelen veel verder. Als er geen aanslag wordt gedaan op de omgeving, vergroot de maatschappelijke betrokkenheid en versterkt het de gemeenschap. "Dit creëert ook een gelijker speelveld. De vervuiler betaalt en wie goed doet wordt beloond," zegt hij.

Dit is hoe Engelsman de grote spelers wil overtuigen, maar het winkelende publiek wil hij bewuster maken. "Eet jij biologisch?", vraagt Engelsman aan het einde van ons gesprek.

Ik schud mijn hoofd en weet bij deze wat mijn goede voornemen is voor 2020.

Meer berichten