Colette Brouwers heeft geen spijt van haar overstap naar het onderwijs. (Foto en tekst: Nicole Lamers)
Colette Brouwers heeft geen spijt van haar overstap naar het onderwijs. (Foto en tekst: Nicole Lamers)

Niet alle scholen staken: 'We moeten weer positief beeld van het vak schetsen'

Algemeen 1.488 keer gelezen

Waddinxveen/regio - Morgen en overmorgen, op 30 en 31 januari, zijn er opnieuw stakingen in het onderwijs. De oproep van de onderwijsvakbond AOb om te staken, geldt voor zowel het primair als voortgezet onderwijs. Sommige scholen in Waddinxveen zijn daarom twee dagen dicht, sommige docenten staken één dag en anderen weer helemaal niet.

Het team van de Theo Thijssenschool staakt dit keer niet. Schooldirecteur Annette van Zoelen: "Al staan sommige leerkrachten er wel dubbel in. We hebben een salarisverhoging gehad, maar we lopen ook nog tegen veel andere problemen aan. Zeker bij ziekte."

De Theo Thijssenschool heeft inmiddels twee gepensioneerden voor de klas staan en de school heeft een zij-instromer. "We denken niet dat we de problemen oplossen door negatief te zijn. Willen we (jonge) mensen aantrekken om in het onderwijs te werken, moeten we proberen weer een positief beeld van ons vak te schetsen. Het is zo'n mooi beroep. Je krijgt zoveel terug van kinderen. Het team heeft dan ook besloten om niet te gaan staken op donderdag en vrijdag."

Overstap
Colette Brouwers (27 jaar) is dé zij-instromer waar Van Zoelen het over heeft. Sinds september staat ze bij de Theo Thijssenschool minstens één dag in de week alleen voor de klas, bij groep 7.

Brouwers heeft zelf ooit op de Theo Thijssenschool gezeten en heeft na de middelbare school voor de richting van 'personeel en arbeid' gekozen. Vervolgens ging ze aan de slag als administrateur en zat voornamelijk achter de computer. "Ik wist vroeger nooit wat ik wilde doen, maar ik zei wel: als het maar geen kantoorbaan is." Ze grinnikt.

Ze maakt op advies van een tante die in het onderwijs zit na vijf jaar de overstap naar het onderwijs. "Ik ben eerst een dag komen kijken en daarna ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden. Ik was natuurlijk toch al vijf jaar gewend aan het hebben van een salaris, dus kon ook niet zonder meer. Je leven is daarop ingericht."

Als zij-instromer aan de slag gaan, heeft volgens Brouwers veel voordelen. "Ik heb wel een assessment (beoordelingstoets) moeten doen, andere toetsen en een portfolio moeten inleveren, voordat ik capabel werd geacht voor het onderwijs en een tijdelijke lesbevoegdheid kreeg. Maar ik heb nu wel gewoon een salaris en mijn studie wordt betaald. Over twee jaar moet ik klaar zijn en krijg ik een permanente lesbevoegdheid."

De eerste weken als 'juf' had ze niet eens het gevoel dat ze aan het werk was. "Ik vond het zo leuk. Kinderen zijn zo niet-gemaakt, zo eerlijk. Ik ging soms echt fluitend naar huis. Maar ik was ook heel moe in het begin. Er is veel interactie op een gemiddelde schooldag. Dat was ik natuurlijk niet meer gewend, ik zat altijd achter de computer en had af en toe eens telefonisch contact met iemand. Het is intensief, maar ik ga ook met meer voldoening naar huis. Ik ben blij dat ik een ervaren leerkracht naast me heb staan die mij begeleidt. Zo heb ik de tijd om alle facetten van het vak te ontdekken, zoals het nakijken op de gang van cito-toetsen, dat hoort er allemaal bij."

Groen gras
Brouwers is blij dat ze de keuze heeft gemaakt voor het onderwijs. "Al ben ik blij dat ik eerst ander werk heb gedaan en ervaring heb opgedaan in het beroepsveld. Ik weet uit ervaring dat het gras niet per se groener is aan de overkant."

Van Zoelen was voorheen zowel schooldirecteur van de Theo Thijssenschool en de Dick Brunaschool, maar deze laatste opereert tegenwoordig onder een eigen directeur: Jeroen van Kouwen.

Ook hij ziet het beroep van leerkracht niet graag aan negativiteit ten onder gaan. "Hier wordt wel gestaakt door enkele leerkrachten en ik onderschrijf ook de problemen waar wij mee te kampen hebben, vooral bij ziekte van collega's. Maar het vak van leraar is en blijft echt het mooiste vak dat er is."