Een deel van de Sniepweg.
Een deel van de Sniepweg. Google Streetview

Bewoners zijn overlast Sniepweg zat en richten zich tot college

Algemeen 564 keer gelezen

Waddinxveen - De bewoners van het westelijke deel van de Sniepweg ervaren grote overlast van de toenemende verkeersdrukte. Ze hebben daarom een brief gestuurd naar het college waarin zij vragen het zware verkeer op de weg terug te brengen en de snelheid te handhaven.

Erik van Leeuwen

De Sniepweg aan de westelijke kant werd enige jaren geleden veranderd in een 30 kilometerzone. Asfalt maakte plaats voor een met klinkers bestrate weg. Volgens de bewoners van Sniepweg 1 tot en met 12 is hun toen verteld dat een verharding de snelheid uit het verkeer zou nemen.

De bewoners stellen nu dat maar weinig gemotoriseerde weggebruikers zich aan de snelheidslimiet houden. Dat zou volgens hen te overzien zijn geweest als de hoeveelheid verkeer gelijk of minder was geworden.

“De aanleg van het nieuwe Be Fair-complex, het bouwen van een nieuwe woonwijk, met een tweede op komst (’t Suyt 2), bebouwing van de Plasweg, dit alles met als belangrijkste ontsluitingsweg het westelijke deel van de Sniepweg en de algemene tendens van meer verkeer, hebben het tegenovergestelde tot gevolg gehad. Al met al is er sinds het ontstaan van de 30 kilometerzone sprake van een enorme verkeerstoename, gepaard gaande met een geluidsniveau dat beduidend hoger ligt dan in de periode waarin de weg geasfalteerd is.”

Volgens de bewoners trekt de weg ‘bovenmatig’ zwaar verkeer aan. Naast dit vele bouwverkeer maakt ook het nodige landbouwverkeer gebruik van de route.

Ook de aanwezigheid van het evenemententerrein op sportpark De Sniep trekt extra verkeer aan. Het terrein wordt voor van alles gebruikt, van kermissen tot opslagplaats van bouwmaterialen. “Het heeft regelmatig het aanzien van een semi-industrieterrein”, staat in de brief.

Trillen
De activiteiten verergeren de woon- en verkeersoverlast en zorgen bovendien voor onveilige situaties, menen de bewoners. “Alle overlast samen heeft als effect dat onze huizen regelmatig op hun funderingen staan te trillen.”

Bewoners vinden daarom dat er snel aanpassingen moeten komen aan de weg, die volgens hen te smal is voor het huidige verkeersaanbod.

Ze willen daarom in gesprek met het college waarbij de gezamenlijke insteek zou moeten zijn het sterk terugbrengen van vooral het zware verkeer, en het handhaven van de 30 kilometerzone.