Het startsein voor de Waterstofchallenge werd vrijdag gegeven door wethouder Kees de Jong.
Het startsein voor de Waterstofchallenge werd vrijdag gegeven door wethouder Kees de Jong. Foto: Nicole Lamers

Op waterstof van Waddinxveen naar grens Italië en weer terug

Algemeen 504 keer gelezen

Waddinxveen – Waddinxveen was vrijdag 6 en zaterdag 7 april het decor van de tweede Europese Waterstofchallenge. In totaal gingen 19 teams 24 uur lang met elkaar de competitie aan in auto's op waterstof. Het start- en eindpunt van de race was bij Van Der Linden groep in Waddinxveen.

Door David Zandbergen

Tijdens de wedstrijd probeerden verschillende teams binnen 24 uur zo veel mogelijk punten te verdienen. Die konden onder andere verdiend worden door meer kilometers te rijden, maar ook door Europese hoofdsteden te bezoeken. Strafpunten werden uitgedeeld wanneer een vulstation meer dan één keer werd aangedaan of bij te laat finishen. De Waddinxveense showroom en garage op bedrijventerrein Coenecoop was als startpunt gekozen omdat dit bedrijf in Nederland gespecialiseerd is in auto's die rijden op waterstof. Auto's op waterstof zijn een milieuvriendelijk alternatief voor benzineauto's. De industrie achter deze auto's staat nog in de kinderschoenen; er kan slechts op vier plaatsen in Nederland waterstof worden getankt. De overgrote meerderheid van de teams was Nederlands, vier teams kwamen uit Duitsland en België. Een van die buitenlandse deelnemers is de Duitse Paul Karzel, die speciaal voor de challenge uit Hamburg was gekomen. Zijn werk bracht hem hier."Ik werk bij Shell aan de ontwikkeling van vulpunten voor waterstofauto's. Ik ben dus met mijn werk veel met dit soort auto's bezig. Met deze race kunnen we goed laten zien dat je ook met dit soort auto's heel mobiel kunt zijn." Dat waterstofauto's inderdaad geen belemmering voor de mobiliteit hoeven te betekenen, weet Arjan de Putter als geen ander. Hij is medeorganisator van het evenement en deed namens Van Der Linden groep mee aan de race. Tevens vestigde hij twee weken geleden een wereldrecord; hij legde samen met zijn team 2888 kilometer in 24 uur af in een door waterstof aangedreven auto. De Putter legt uit dat de challenge niet een kwestie is van zo hard en ver mogelijk rijden, maar vooral van zo zuinig en efficiënt mogelijk. Het Nederlands team Infram legde in totaal 2175 kilometer af, zij wonnen de challenge.