De publieke laadpaal: zegen of vloek
Logo hartvanwaddinxveen.nl
<p>Niet alle buurtbewoners waren blij met de plaatsing van deze paal in Waddinxveen.</p>

Niet alle buurtbewoners waren blij met de plaatsing van deze paal in Waddinxveen.

(Foto's: Myriam Dijck)

De publieke laadpaal: zegen of vloek

  •   keer gelezen

Waddinxveen – Sinds kort lijken ze overal als paddenstoelen uit de grond te schieten: laadpalen voor elektrische auto’s. In zowel Waddinxveen als Zuidplas worden steeds meer parkeerruimtes omgetoverd tot gemeenschappelijke laadplaatsen. Voor de één is het een zegen, voor de ander een vloek. Maar wie of wat besluit waar de laadpalen moeten komen, is niet altijd even duidelijk.

Door Myriam Dijck

Wil je wel graag elektrisch rijden, maar heb je geen eigen parkeerplek of mogelijkheid om zelf een laadpaal te plaatsen, dan kun je via de gemeente kosteloos een laadpaal aanvragen op openbaar terrein.

Aanvragen komen binnen bij de gemeente, en zij besteden het installeren van de paal, de exploitatie en het beheer uit aan het bedrijf Allego. De elektriciteit, waarvoor gebruikers via een laadpas betalen, wordt via de netbeheerder verrekend. Door al deze verschillende partijen loopt een aanvraag voor een nieuwe paal niet altijd even vlekkeloos en kan het soms lang duren.

Overbezetting
In de wijk Zuidplas in Waddinxveen is drie weken geleden weer een nieuwe laadpaal verrezen. Hij is zo nieuw dat het parkeerbord er nog niet eens staat. “Dit is voor ons ideaal”, zegt een wijkbewoner. “Een jaar geleden hebben we een hybride auto gekocht.”

Volgens haar heeft het veel moeite gekost om een extra laadpunt in de wijk te krijgen. Een paar straten verderop is er namelijk ook al een. “Daar is het overvol, maar volgens de gemeente zou een nieuwe laadplek niet noodzakelijk zijn. Voor onze aanvraag wezen de gemeente, de paalbeheerder en de netbeheerder allemaal naar elkaar. Uiteindelijk hebben we zelf moeten aantonen dat de paal om de hoek inderdaad overbezet was.”

Tot die tijd was het ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. “We hadden met negen auto’s twee laadpunten. Dat is meer dan dubbel de bezetting waar de gemeente van uitging”, legt ze uit.

Om toch iedereen een kans te geven zijn of haar auto op te laden, hadden de buurtbewoners een appgroep in het leven geroepen voor de elektrische rijders. Zo konden de bestuurders elkaar een seintje geven zodra de plek weer vrij kwam.

Proactief
Om het aanvraagproces te versnellen, zijn Waddinxveen en Zuidplas samen met de andere gemeenten in de regio Midden-Holland, hard bezig om de laadinfrastructuur te verbeteren.


Volgens de voorschriften moeten er minimaal drie tegels qua ruimte overblijven op de stoep (90 centimeter).

Momenteel telt de regio ongeveer 200 publieke laadpunten, de verwachting is dat dit de komende vijf jaar zal verdubbelen. Hierdoor zullen bewoners die overstappen op elektrisch rijden vaker terecht kunnen bij een laadpaal op openbaar terrein en niet lang op plaatsing hoeven te wachten.

Parkeerdruk
Niet iedereen is even enthousiast over het oprukken van de laadplekken. Volgens een andere bewoner van de wijk Zuidplas is het door de nieuwe paal niet meer mogelijk om met de rolstoel over het trottoir te gaan, waardoor hij genoodzaakt is om over de weg te gaan.

Op sociale media zijn vergelijkbare geluiden te horen over een laadpunt in het Koningskwartier in Zevenhuizen. ‘Midden op een stoep’ is een laadpaal verrezen waardoor er nauwelijks ruimte overblijft voor rolstoelgebruikers en mensen met een kinderwagen of bakfiets. Daarnaast maken bewoners zich zorgen over de parkeerdruk. ‘Er zijn al te weinig parkeerplekken en nu wordt ook nog ruimte gereserveerd voor ‘speciale voertuigen’.’

De gemeente Waddinxveen zegt hier begrip voor te hebben. “Wij wijzen circa 30 procent van de aanvragen af, vaak omdat er op vrij korte afstand een andere publieke laadpaal staat en de parkeerdruk hoog is in de omgeving.”

Struikelgevaar
Ondanks de berichten op sociale media, hebben gehandicaptenorganisaties van Waddinxveen en Zuidplas nog geen klachten binnengekregen.

Danny Rombouts van Platform Gehandicapten en Chronisch Zieken Zuidplas zegt: “Zolang er een doorgang van drie stoeptegels overblijft, dat is zo’n 90 centimeter, dan kan elke normale rolstoel erlangs.”


Er zijn ook zorgen over het struikelgevaar van de laadkabels.

Ook Wim Stegeman van Platform Gehandicapten Waddinxveen heeft nog geen directe klachten ontvangen, maar er bestaan wel andere zorgen omtrent het fenomeen laadpaal. Hij zegt: “Niet alle kabels worden onder de grond aangelegd. Losse snoeren tussen de paal en de auto vormen een struikelgevaar voor blinden en slechtzienden.”

Voor een parkeerplek waar elektrische auto’s kunnen opladen, gelden andere regels dan bij ‘normale’ parkeerplekken. Een auto met een verbrandingsmotor mag hier niet staan, net zoals elektrische auto’s die niet aan het laden zijn.

Ook de ‘laadpaalklever’ is niet welkom: dit zijn bestuurders van elektrische auto’s waarvan de accu al vol is maar gewoon op de laadplek blijven staan. Gemeenten kunnen hier op handhaven: de boete voor foutparkeerders is 95 euro. Voorwaarde voor handhaving is wel dat er ook een bord staat dat aangeeft dat het een officieel laadpunt betreft.

Tot nu toe heeft Waddinxveen niet hard opgetreden en heeft nul boetes uitgedeeld. Zuidplas daarentegen heeft dit jaar al 12 foutparkeerders op laadpunten op de bon geslingerd.

Groen
De laadpunten in Waddinxveen zijn opvallender dan die in de buurgemeente. Naast een bord worden de parkeerplekken ook groen geschilderd zodat extra duidelijk is dat het een publiekelijk laadpunt betreft.


Benzineauto’s en elektrische auto’s die niet aan het laden zijn, mogen niet op openbare laadpunten parkeren.

Meer berichten