Afbeelding
Foto: Pixabay
Ingezonden brief

Binnenkort in Waddinxveen: de kolenauto

Ingezonden 519 keer gelezen

Op Distripark Doelwijk komt een waterstoftankstation voor elektrische auto’s met een brandstofcel, die waterstof omzet naar stroom. Bij de productie van waterstof uit (groene) stroom en de terugvorming naar stroom in de auto gaat bijna tweederde (!) van de oorspronkelijke energie verloren.

Waterstof voor de industrie wordt nu gemaakt uit kolen of aardgas met alle bijbehorende CO2-uitstoot. Zelfs met vervuilende CO2-opslag is de productie van fossiele waterstof viezer dan met groene stroom van zonnepanelen of windmolens.

Door het energieverlies wordt waterstof alleen ‘groen’ bij een fors permanent overschot aan groene stroom. De komende 10 jaar lukt dat niet, vooral door de vele energie-intensieve grootverbruikers. Groene waterstofimport is kansloos, zolang wereldwijd structurele overschotten aan groene stroom ontbreken.
Waterstofproductie is duur, vervuilend en energieverspillend voor auto’s en industriële grootverbruikers. In dit stadium is waterstof zelfs slechter voor het klimaat dan kolenverbranding. Auto’s op groene stroom zijn energie-efficiënter én goedkoper.

De levensverwachting van kinderen ligt thans op 90 jaar. Onze huidige natuur- en klimaatvernietigende levensstijl bepaalt de kwaliteit van hun toekomst. Waterstof, CO2-opslag, biomassa en fossiele restwarmte zijn peperdure fopspenen en verergeren de situatie voor kinderen, natuur en klimaat.

Structurele aanpassingen verlagen de CO2-uitstoot meteen, zoals volledig stoppen met kolen, biomassa en alle fossiele subsidies en belastingkortingen. Plus rantsoenering van de energieslurpende, nauwelijks belasting betalende lucht- en scheepvaart, (petro)chemie, metaal- en kunstmestproductie, datacenters en glastuinbouw.

En veel minder fossiel reizen, stoken, cement gebruiken, natuur- of klimaatintensief voedsel en spullen kopen. Beter meer fietsen, treinen, isoleren, houtbouwen, lokaal biologisch eten en delen of hergebruiken van spullen.

  • Remko Roos


Zoveel mensen, zoveel meningen  

Ingezonden brieven in Hart van Holland bevatten maximaal 350 woorden en moeten voorzien zijn van uw naam. 
De redactie behoudt zich het recht voor bijdragen te weigeren of in te korten.  

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van ingezonden brieven, 
zowel in de print- en onlineversie als op sociale media van Hart van Holland.