Hulp bij zorgvragen, als taal en digitaal je niet liggen
Logo hartvanwaddinxveen.nl
<p>Van links naar rechts: Annelies Degenhardt, Gerard den Dekker en mediacoach Elja Franken.</p>

Van links naar rechts: Annelies Degenhardt, Gerard den Dekker en mediacoach Elja Franken.

(Foto: HvH)

Hulp bij zorgvragen, als taal en digitaal je niet liggen

  •   keer gelezen   Human Interest

Waddinxveen - Je zal maar 85 jaar zijn en een afspraak met de huisarts moeten maken, maar dat kan alleen via de computer. Of statushouder zijn (iemand met een tijdelijke verblijfsvergunning) die het Nederlands nog niet machtig is en een herhaalrecept nodig heeft. Dit zijn voorbeelden waar Elja Franken, mediacoach van bibliotheek De Groene Venen, regelmatig mee te maken heeft. 

In het kader van de Week van de Mediawijsheid had deze week in de bibliotheek in Cultuurhuys De Kroon een themabijeenkomst moeten plaatsvinden over het onderwerp e-health. Maar helaas, corona gooide roet in het eten.

“En dus proberen we de mensen maar digitaal te bereiken. Maar juist de groep naar wie wij nieuwsgierig zijn, heeft minder met taal en/of digitaal; twee begrippen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn”, vertelt Franken. “Dus ik probeer met filmpjes maar om die mensen te benaderen en hoop zo te horen waar men, met name in de gezondheidszorg, tegenaan loopt.” 

Juist ten tijde van corona worden mensen door huisartsen geweerd uit hun praktijken. Lastig voor inwoners die zich hierdoor gedwongen zien digitaal vooruit te komen binnen de gezondheidszorg. Veel mensen zijn, volgens Franken, onzeker en bang om digitaal zaken te regelen in verband met hun privacy en veiligheid. 

Latijn
Gerard den Dekker is lid van een klankbordgroep die gaat over digitale gezondheidszorg en vraagt uitdagend: “Wel eens je medisch dossier ingezien? En, begreep je er wat van?” Hij zegt zelf een poging te hebben gewaagd, maar struikelde over de Latijnse begrippen en vakjargon. “Dat zou echt duidelijker kunnen en mogen.”

Annelies Degenhardt is taalvrijwilliger en begeleidt onder andere allochtonen. “Spreken en Nederlands verstaan gaat velen nog wel goed af, maar lezen en schrijven is iets anders. Hoe vaak ik niet een klein stukje voorlees uit een brief van een instantie en dan vraag wat hij of zij ervan begrepen heeft, dat is vaak bar weinig.” 

Franken hoopt de komende tijd zoveel mogelijk vragen te verzamelen en voorbeelden te krijgen waar mensen digitaal tegenaan lopen, met name in de zorg. Zo kan er een cursus voor gemaakt worden. 

Meer berichten