Door woningbouw wordt nog meer verkeer verwacht op de Bredeweg. (tekst en foto: Erik van Leeuwen)
Door woningbouw wordt nog meer verkeer verwacht op de Bredeweg. (tekst en foto: Erik van Leeuwen)

Gemeenten: ‘Verkeer op N453 in betere banen leiden’

Algemeen 288 keer gelezen

Zevenhuizen/Waddinxveen - De gemeenten Zuidplas en Waddinxveen kloppen aan bij de provincie, omdat zij vinden dat er iets moet gebeuren aan de verkeerssituatie op de N453 bij tuincentrum Van der Spek en industrieterrein De Glasparel. 

De N453, ook wel Bredeweg, is een provinciale weg en daarom hebben Waddinxveen en Zuidplas de provincie nodig om aanpassingen te doen in de verkeerssituatie. “We zien dat de verkeersafwikkeling heel erg moeizaam verloopt”, zegt Femke Vleij, wethouder verkeer van Waddinxveen. Vooral de rotonde bij tuincentrum Van der Spek loopt regelmatig vol. Ik heb het zelf één keer gewaagd om er op zaterdag langs te rijden. Het is niet te doen. Het stond echt muurvast.” Na de recente heropening van tuincentrum Van der Spek, dat flink is uitgebreid, is het fors drukker geworden. De twee rotondes op de N453, die ongeveer vijfhonderd meter van elkaar verwijderd zijn, krijgen enorm veel verkeer te verwerken. Waddinxveen trok al eerder aan de bel. Toen die gemeente lucht kreeg van de uitbreiding van Van der Spek diende zij een zienswijze in bij de gemeente Zuidplas, omdat men bang was dat de verkeersafwikkeling in het gebied in het geding zou komen. “We willen graag een goede ontsluiting houden vanaf die kant van Waddinxveen”, vertelt Vleij. “De verkeersstroom zal alleen maar toenemen in de toekomst.” Daarbij doelt ze op woonwijk Triangel, die nog lang niet af is, en nieuwe woonwijken die Waddinxveen nog krijgt zoals ‘t Suyt 2 en Noordkade. Vleij is ook bang dat als er niets gebeurt, verkeer naar en van De Glasparel vastloopt.
Ook Zuidplas ziet in dat de verkeerssituatie bij het tuincentrum op langere termijn niet houdbaar is. In februari heeft de gemeente met Waddinxveen om de tafel gezeten. Wethouder Daan de Haas: “Daarbij hebben wij uitgesproken ons bij de provincie sterk te maken voor aanpassingen, waardoor het verkeer sneller kan doorstromen. Tegelijkertijd is afgesproken dat Waddinxveen het planologisch mogelijk gaat maken om een aansluiting te krijgen tussen Doelwijk I, dat op Waddinxveens grondgebied ligt, en Doelwijk II, dat wij als Zuidplas gaan ontwikkelen.”