Logo hartvanwaddinxveen.nl
Janine Nummerdor is blij dat ze weer aan de slag mag. (foto en tekst: Annette van den Berg)
Janine Nummerdor is blij dat ze weer aan de slag mag. (foto en tekst: Annette van den Berg) (Foto: )

Einde van coronacoupes in zicht nu kappers weer aan de slag zijn

  •   446 keer gelezen

Waddinxveen – Sinds maandag 11 mei mogen mensen met een contactberoep weer aan het werk. Dat betekent het einde van coronacoupes voor mensen die meteen een afspraak wisten te maken bij de kapper.

Op woensdag 6 mei had premier Rutte het wereldkundig gemaakt en donderdag 8.00 uur had Janine Nummerdor van Sissers haar eerste klant al aan de lijn. De telefoon bleef vervolgens gaan, tot 19.00 uur in de avond. “Niet normaal meer zo druk”, zegt ze. “De komende drie weken zitten we helemaal vol.”

Lenie Burger kon dinsdagmiddag 12 mei al terecht. Ze is erg blij dat haar haar weer goed zit. “Desnoods was ik ’s nachts gekomen. Het was zo lang.” Ze is gewend om elke vijf weker naar de kapper te gaan en maakt - als ze klaar is - meteen een afspraak voor de volgende keer.

In Kapsalon Sissers kunnen onder normale omstandigheden drie kappers tegelijk werken. Nu in coronatijd mag dat niet, is de ruimte te klein om 1,5 meter afstand te houden van elkaar. Om toch alle klanten zo snel mogelijk te helpen, zijn daarom de openingstijden verruimd. Zes dagen van de week zijn twee kappers in de weer. Bij binnenkomst moeten de klanten hun handen desinfecteren en moeten ze een mondkapje omdoen. Ook de kappers werken met een mondkapje op. De coronamaatregelen brengen extra werk met zich mee. De plekken zelf, het materiaal en de deurklinken moeten steeds schoongemaakt worden. “Het is een beetje zoeken hoe je dat het makkelijkst kan doen tussendoor”, vindt Elsbeth van Oort. “Maar het valt me mee, het went snel.”

Nummerdor en Van Oort hebben nog geen ernstige gevallen gezien van doe-het-zelf kapsels. Ze vinden het vooral leuk dat iedereen zo blij is dat ze weer open zijn. “Toen de kapsalon dicht was hebben we colourkits en ook cadeaubonnen naar klanten gebracht”, vertelt Nummerdor. “Vanmorgen wilde een mevrouw de cadeaubon nog niet gebruiken om ons te sponsoren. Het doet je zo goed om te merken dat mensen echt meeleven.”

Meer berichten