De wethouder is tevreden met de aangepaste rotondes, hoewel deze niet aan veiligheidsrichtlijnen voldoen. (Foto en tekst: Myriam Dijck)
De wethouder is tevreden met de aangepaste rotondes, hoewel deze niet aan veiligheidsrichtlijnen voldoen. (Foto en tekst: Myriam Dijck)

Schippers wacht op cijfers over aangepaste rotondes: 'Men pakt nu sneller de fiets'

Algemeen Rotondes 403 keer gelezen

Waddinxveen – Wethouder Kirsten Schippers van verkeer is tevreden over de aanpassingen aan de rotondes. Volgens haar stimuleert het het fietsgebruik binnen de gemeente. Wat betreft de veiligheid over de nieuwe situatie kan ze nog weinig zeggen, ze zegt nog op cijfers te wachten.

Vorig jaar zijn alle acht rotondes binnen de bebouwde kom in Waddinxveen aangepast waardoor fietsers nu overal voorrang hebben. Sinds de werkzaamheden klaar zijn, eind juli 2019, zijn er in Waddinxveen op twee rotondes ongevallen gebeurd waarbij een fietser naar het ziekenhuis moest.

Inventariseren
Schippers kan nog niet zeggen of deze ongelukken (in augustus en november) te maken hadden met de aangepaste voorrangsregel. Ze wacht nog op cijfers hierover. "Ik ken de precieze situatie niet. Daar zou ik me nader over moeten laten informeren. Als we die informatie al krijgen: de politie kan, in het kader van de privacy, niet alle informatie met ons delen."

Op aandringen van de gemeenteraad inventariseert Schippers momenteel de situatie om erachter te komen wat de aanpassingen teweeg hebben gebracht wat betreft de veiligheid. "De vraag is; hoe meet je dat? Dat heeft de raad ook pas gevraagd: hoeveel ongelukken zijn er gebeurd? Die cijfers zijn we aan het opvragen en die willen we ook afzetten tegen de afgelopen jaren."

Schippers geeft desgevraagd toe dat het merendeel van de rotondes niet aan de landelijke richtlijnen voldoet. Volgens de richtlijnen, opgesteld door het kennisplatform CROW (een stichting zonder winstoogmerk dat zich opstelt als kennisinstituut voor onder andere infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer, red.) moeten rotondes een straal van minimaal 16 meter hebben. Deze richtlijnen zijn niet verankerd in de wet, maar bij een kleinere schaal is het risico op ongelukken groter.

Volgens Schippers was en is die ruimte er niet overal. Vijf van de acht rotondes in Waddinxveen voldoen dan ook niet aan de richtlijnen en hebben een straal van minder dan 16 meter. De wethouder: "De kleinste ligt bij Kerkweg-Oost. Deze hebben we tijdens de werkzaamheden ook minimaal aangepakt omdat we daar aan het kijken zijn wat we kunnen doen om die rotonde nog beter te maken. Dit zal pas gebeuren tijdens de herinrichting van het Sleutelkwartier (gebied tussen hefbrug en spoor, red.) over een aantal jaar."

Meer ongevallen
Volgens CROW gebeuren er op rotondes waarbij fietsers voorrang krijgen over het algemeen meer ongevallen. Naar schatting van Rijkswaterstaat gebeuren hierdoor in Nederland 50 tot 70 ongevallen extra per jaar. De reden dat veel gemeenten toch voor deze voorrangsregeling kiezen is omdat het de doorstroom van verkeer bevordert. Voor Waddinxveen is er in 2016 in regionaal verband besloten om alle gemeenten in Midden-Holland gelijk te trekken en dit voorrangsbeleid in te voeren. Bij het gros is dit inmiddels gebeurd.

Eind vorig jaar, toen Schippers zelf een rondje op de fiets maakte door de gemeente, bleek dat er inderdaad nog het een en ander moest gebeuren. "De werkzaamheden zijn inmiddels af, op twee rotondes na, waar de bebording nog niet duidelijk genoeg blijkt te zijn. Die worden aangepast."

Een van de kritiekpunten van Veilig Verkeer Nederland Waddinxveen is dat fietsers nu te makkelijk voorrang nemen en daardoor niet goed uitkijken. Volgens Ad Both, vrijwilliger bij VVN Waddinxveen, komt dit onder andere doordat er haaientanden missen op de fietspaden zelf. "Hierdoor is niet duidelijk dat er voorrang moet worden verleend aan medefietsers die op de rotonde rijden." Het Ondernemers Platform Waddinxveen zou Schippers hier ook al op hebben gewezen. Schippers: "Op plekken waar die worden gemist, moeten ze nog worden aangebracht. Wanneer, dat zal ik moeten navragen."

Averechts effect
Tijdens de werkzaamheden heeft de wethouder ervoor gekozen om alleen automobilisten extra attent de maken op de veranderde verkeerssituatie. "Dit op advies van een verkeerspsycholoog. Voorlichting aan fietsers zou, volgens de deskundige, een averechts effect hebben. Je loopt het risico dat er gedacht wordt: ik krijg straks voorrang, dus ik neem voorrang. Dat wil je voorkomen."

Both, die altijd tegen de nieuwe voorrangsregels is geweest, vindt dit een gemiste kans. "Fietsers kunnen veel makkelijker stoppen", zegt hij. "Nu gaan veel fietsers gewoon door en kijken niet uit."

Schippers is ervan overtuigd dat de nieuwe rotondes het fietsgebruik stimuleren. "Ik heb een aantal mensen gesproken die daardoor eerder de fiets pakken omdat ze nu sneller van A naar B kunnen", zegt ze. "Ook zijn mensen blijven fietsen die tijdens de werkzaamheden aan de rotondes noodgedwongen de fiets moesten pakken wegens alle omleidingen. Dat is een grappige bijvangst." Of dit straks terug is te zien in de cijfers, weet ze niet.

De werkzaamheden kostten in totaal 830.000 euro, waarvan Waddinxveen ongeveer de helft betaalde en de provincie Zuid-Holland de rest.