Logo hartvanwaddinxveen.nl
Wolter heeft een visuele beperking.
Wolter heeft een visuele beperking. (Foto: Stijn Rompa)

Eén koe tegelijk kunnen zien

  •   146 keer gelezen

Waddinxveen – Voor de nieuwe, landelijke campagne 'Door de ogen van' waarbij aandacht wordt gegeven aan mensen met een visuele beperking, is de Waddinxveense Wolter uitgekozen als ambassadeur.

De vader van twee kinderen heeft Retinitis Pigmentosa (RP) waardoor zijn perifere zicht steeds slechter wordt. "Terwijl anderen een heel weiland vol met koeien kunnen zien, kan ik maar één koe tegelijk zien. Maar wát ik zie is wel scherp."
Wolter kreeg de diagnose toen hij vier was. Sindsdien wordt zijn blikveld steeds kleiner. Hij werkt niet meer en moet overal te voet naartoe omdat hij niet kan fietsen of autorijden. Momenteel is hij huisvader en daarnaast is hij anderhalve dag per week actief als vrijwilliger op een basisschool.
Hij houdt er rekening mee dat hij in de toekomst blind kan worden. Desondanks staat hij positief in het leven. "Alles moet tegenwoordig perfect zijn. Ik wil mijn kinderen laten zien dat je met een handicap ook gelukkig kunt zijn."
Ingrid den Hertog, communicatieadviseur bij Bartiméus: "Zijn verhaal was zo oprecht dat we hem hebben gevraagd het in één van de campagnevideo's te vertellen. En het blijkt meer mensen te raken want de video van Wolter is de meest bekeken video van de campagne. Het gezinsleven staat ook zo dichtbij de meeste mensen."
'Door de ogen van' is een initiatief van het fonds Bartiméus dat zich inzet voor mensen in Nederland die slechtziend of blind zijn. De campagne is opgezet om een realistisch beeld te schetsen van het leven met een visuele beperking. Bartiméus hoopt zo vooroordelen over deze groep mensen weg te nemen. "Door deze vooroordelen moeten mensen met een visuele beperking altijd een stapje harder lopen dan mensen zonder een visuele beperking."

Meer berichten