De werkzaamheden aan het voorplein zijn inmiddels begonnen. (foto en tekst: Erik van Leeuwen)
De werkzaamheden aan het voorplein zijn inmiddels begonnen. (foto en tekst: Erik van Leeuwen)

Scepsis 'nieuwe look' station verdwenen

Algemeen 667 keer gelezen

Waddinxveen – Omwonenden van Station Noord stonden niet te juichen toen bekend werd dat Station Noord en omgeving een make-over zou krijgen. Vele keukentafelgesprekken en aangepaste ontwerpen later is de scepsis verdwenen.

Door Erik van Leeuwen

Dat bleek vorige week donderdag tijdens een inloopbijeenkomst over de op de handen zijnde werkzaamheden. Vragen van bewoners hadden vooral betrekking op de uit te voeren arbeid en niet op de inhoud ervan.

De kritische noten waren al gekraakt, zo vertelde gemeentelijk projectleider Cees van Walsem. "Bewoners hadden hun persoonlijke zorgen. Zoals straatverlichting waarvan de angst bestond dat deze voor overlast zou zorgen. We hebben de nodige informatiesessies gehad waarin bewoners hun zorgen en bedenkingen konden uiten. Veel zorgen kwamen voort uit onzekerheid over de nieuwe situatie. Uiteindelijk zijn we tot een ontwerp gekomen waarbij ook de minpunten van de oude situatie zijn weggewerkt."

Sociale veiligheid was zo'n issue. Door de bossages waren er klachten over hangjongeren. "Daarom maken we nu een ruimtelijk en overzichtelijk plein, maar wel met het nodige groen. Want dat is wel een wens van weer andere bewoners", aldus Van Walsem.

De make-over van Station Noord is een co-productie van gemeente, ProRail en de provincie Zuid-Holland. Deze laatste partij is de aanjager van de operatie. "Op onze verzoek is de frequentie van de lijn Alphen-Gouda opgevoerd, maar we vonden wel dat sommige stations een kwaliteitsimpuls nodig hadden. Waddinxveen Noord was er één van", zei programmanager Leo Persoon.

De provincie betaalt mee aan het nieuwe station en de omgeving, dat onder verantwoording valt van de gemeente. "Er wordt in feite een heel nieuw station uit de grond gestampt. Alleen het spoor blijft liggen", aldus Cleo Visser van ProRail. "Het perron wordt op instaphoogte gebracht en de hellingbaan voor invalide reizigers wordt minder steil", gaf zij twee opvallende veranderingen aan.

De kosten voor het nieuwe meubilair komen voor rekening van de provincie. Ook opvallend: het perron wordt een stukje korter, in plaats van 160 meter wordt het 120 meter. "Dat is niet om eventuele laatkomers geen kans te geven om nog op de trein te springen, maar de treinen op dit traject zijn nu eenmaal minder lang", aldus Visser.
Persoon: "Het laatste stuk perron zat wortel te schieten. Daar moest wel beheer op gepleegd worden."

'Kijken we straks uit op een woestenij?'

Direct omwonenden vroegen zich donderdag wel enigszins ongerust af of zij nu op een woestenij gaan uitkijken. "Het perron was in elk geval netjes. Groen prima, maar we willen geen zooitje voor onze neus." ProRail beloofde de situatie te bekijken.

De werkzaamheden aan het voorplein (het plaatsen van een duiker over de sloot) zijn inmiddels begonnen. Het station zelf is in augustus en september aan de beurt.

Tussen 23 augustus en 8 september zullen vanwege werkzaamheden op het traject geen treinen rijden. Tien dagen daarvoor stoppen er geen treinen op Station Noord. In deze twee periodes is er vervangend (bus)vervoer.

"Ook 's nachts gaat er intensief gewerkt worden. We willen de overlast voor de omgeving zo veel mogelijk beperken", aldus ProRail-omgevingsmanager Paul Kamermans.