Navelstreng

Algemeen PraatPaal 209 keer gelezen

Binnenkort verdwijnt er een icoon uit ons straatbeeld: Arriva schrapt bus 177. Dat betekent dat er vanaf 14 juli niet meer direct gebust kan worden van Zoetermeer Centrum-West naar Gouda Station en andersom. Hoewel het streekvervoer dankzij alternatieve aansluitingen en vliegensvlugge verbindingen niet per se slechter wordt, voelt het alsof er meer verloren gaat dan alleen een buslijn.
Bus 177 was meer dan een verbinding, route of busje-komt-zo; het was mijn navelstreng naar de wereld, om het goor poëtisch uit te drukken. Met 177 ontsnapte ik aan de benauwdheid van het dorp waar ik me op mijn vingers gekeken voelde, met 177 keerde ik terug naar het warme nest waar mensen elkaar groeten als je elkaar tegenkomt. Niet zomaar een navelstreng dus, maar eentje met jojo-kwaliteiten.
Chauffeurs en passagiers veranderen dagelijks, maar sommige verschijningen in bus 177 zijn even onveranderlijk als de route. De man met aktetas die altijd uitstapt bij P&R A12, de man die steevast groet als hij in alle vroegte uitstapt bij Goudse Poort. Als 177'er zie je passagiers van jong tot oud gespannen inchecken op weg naar school of ziekenhuis. Een halte later zie je mensen ontspannen uitchecken op weg naar weekend.
Zoals we van stempelen naar checken gingen, van Connexxion naar Arriva, zo gaan we nu van 177 naar 175, 382, 383. In het algemeen gaan we van hot naar her. Verandering hou je niet tegen; ik zou niet graag zien dat het anders was.
Verandering stelt je wel voor vragen. Hoe gaat dat straks met mensen die niet fluitend overstappen om (op tijd) bij hun dagbesteding of ziekenhuisafspraak te komen? Is het, met het oog op gemeentelijke gemeenschapsgevoelens, niet maf dat Moerkapelle en Zevenhuizen wel connecties hebben met Waddinxveen maar geen een met Moordrecht?
Meer verontwaardigd kun je je afvragen waarom treinstations zich rondom opstapelen als laagjes Lansingerlandse lasagne of Waddinxveense wafels terwijl Zuidplasdorpen eens per uur, met mazzel vaker in de spits, de navelstreng loompjes kunnen uitrollen om forenzen te laten ontsnappen aan of terugkeren naar hun thuisbasis.
Misschien toch de metro doortrekken? Daarmee kom je soms sneller, sowieso schoner, in Rotterdam dan over stampvolle snelwegen. Er bestaat echter metrovrees in Zuidplas. De oplaaiende overlast op Nesselande-Strand wordt meer dan eens toegeschreven aan de metro. Als de formule aansluiting = overlast klopt, waren busberovers uit Gouda dan al niet 'Hé buschauffeur, we gaan je bussie slopen' scanderend naar hier gekomen met bus 177?
Zulke verbindingsproblematiek zal wel meevallen. Qua aansluiting op de buitenwereld verandert er hier van alles en dat zet zich ongetwijfeld voort. Wat mij betreft liever met OV dan met ZOAB. Wat wel amper verandert, is een dorp zonder hippe zwemplek waar je op je vingers wordt gekeken en waar je opgemerkt en gegroet wordt. Ik kan niet wachten om er weer uit te ontsnappen/naar terug te keren. [doorhalen wat niet van toepassing is]